maanantai 10. maaliskuuta 2014

Katsastustarkistus

Kävimme sarankulman K1 Katsastajat paikassa tutustumassa ja tekemässä katsastustarkistuksen. Ihan ensiksi hypättiin auton kyytiin ja tehtiin koeajo. Siinä siis testattiin mm. äänimerkki ja jarrut. Auton käyttäytyminen tässä katsottiin. Sitten ajettiin auto halliin sisälle. Ensiksi testattiin iskunvaimentimet. Sen jälkeen tehtiin jarruille dynamometritesti. Myös muut jarruille tehtävät tarkastukset, kuten seisontajarrun toimivuus tehtiin tässä samassa. Näiden testien aikana testattiin pikku asioita, kuten Tuulilasi ja puhdistuslaitteet, muut ikkunat, peilit, näkökenttä, lähivalo, kaukovalo, etuvalo, lisävalot, takavalo, jarruvalo, suuntavalo, turvavyöt ja varusteet. Sitten aloitettiin tarkistamaan muuten autoa. Ensiksi katsottiin moottori. Sieltä katsottiin, ettei missään ole mitään nestevuotoja. Sitten katsottiin, että jäähdytysnestettä löytyy, akku on hyvin kiinni, moottorin tunnusluku löytyy, ja muuten tarkasteltiin, että kaikki on hyvin. Sitten nostettiin auto ylös ja ruvettiin tarkistelemaan autoa altapäin. Ensiksi katsottiin, että tärkeissä osissa ei ole vakavia ruostevaurioita. Sitten vain katsottiin, että osat oli altapäin oikein kiinnitetty. Näiden kaikkien jälkeen siirryimme pyöriin. Ensiksi katsottiin, ettei jarruista ole minkään laita nestevuotoa ja että jarruletkut ovat ehjät. Jarrupaloissa oli kulutuspintaa vielä ja jarrulevyn paksuus oli hyvä vielä. Katsottiin vain, että kaikki on hyvässä kunnossa, ettei esimerkiksi vetoakselin suojakumi oli huonossa kunnossa. Sitten otettiin renkaasta kiinni ja ravisteltiin eri suuntiin, ettei mistään löydy väljää.  Laakereiden kunnot myös katsottiin. Sitten laskettiin auto alas ja ajettiin pihalle.

Jarru voimien erot (max) 
Etujarru 30% 
Takajarru 30%
Seisontajarru 70%

OBD eli On Board Diagnostics on järjestelmä, joka valvoo auton moottorinohjausyksikön komentoja ja vastauksia. Tämän lisäksi se valvoo anturien toimintaa. Kaikki tämä tapahtuu samalla, kun autoa normaalisti käytetään. OBD tallentaa mahdolliset vikatilanteet ja auton vikahistoria voidaankin lukea OBD-pistokkeen kautta huollossa. Katsastuksen yhteydessä pistokkeen kautta luetaan vain päästöihin vaikuttavat vikakoodit. Bensiinikäyttöiselle henkilö- ja pakettiautolle, joka on varustettu ajoneuvon sisäisellä valvontajärjestelmällä (OBD) ja otettu käyttöön 1.1.2001 tai sen jälkeen suoritetaan OBD:n tarkastus

Bensiinikäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastuksessa mitataan joutokäynnillä CO-,HC-,O- ja CO -pitoisuudet.

Dieselauton mittauksessa tarkastetaan, että moottorin savutus ei ylitä sallittuja enimmäisarvoja. Savutusmittauksessa käytetty menetelmä perustuu EU-direktiiviin.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti