sunnuntai 26. tammikuuta 2014

Vetonivelen vaihto

Saatiin tosiaan Arsin kanssa tehtäväks selvittää mikä transportterissa mättää. Lähdimme etsimään vikaa, koska moottorijarrutuksessa oikealla puolella oli havaittu täristystä. Nostettiin auto ylös ja lähdimme tutkimaan onko välyksiä missään. Oikean puoleisen vetarin ulompi nivel todettiin väljäksi. Laskettiin autoo ja lähettiin purkamaan. Eli rengas eka pois, sitten alatukivarren ja vetonivelen ulkopäästä mutteri. Vetari lähti vain vetämällä ja vähän vääntämällä pois.



Kuvassa suojakumin kiinnikkeet on otettu jo pois ja kumi irroitettu nivelestä.

Sitten irroitettiin vetonivel. Pitää muistaa käyttää pehmeetä vasaraa, jolla kanssa osuu tarkasti vetoniveleen sen vahingoittumatta.


















Kuvassa näkyvään punaseen palluraan pitäisi lyödä vasaralla.

Kun vanha nivel oli irti, putsasimme vähän, käytimme sitten uuteen niveleen 3 pussia vaseliinia ja laitettiin uusi nivel ja suojakumi kiinni. Nivelen kanssa oli vähän vääntämistä, mutta vähän apukeinoja käyttäen kukistimme lukitussokan ja uusi nivel oli kiinni. Kaikki meni hyvin kunnes piti pistää vetari kiinni ja liikaa raakaa voimaa käyttäen tuli pieni reikä sisempään päähän josta sitten tuli vaseliinia pihalle. Se kohta sitten hiottiin hiomapaperilla puhtaaks ja sulatettiin koritinaa polttoleikkaus välineillä paikaksi. Vielä lopuksi hioimme paikkaa nätimmäksi hiomapaperia ja viilaa käyttäen. Sitten pistettiinkin vetari takaisin transportteriin kiinni. Alatukivarsi kiinnitettiin ensin ja sitten vetarin kiinnitysmutteri. Mutteri piti ensiksi kiristää 200 momenttiin, sitten aukaista puolikierrosta ja sitten taas 200 momenttiin. Vielä lopuksi kiinnitimme renkaan ja pohjapanssarin, jonka jälkeen opettajat koeajoivat sen ja totesivat vian korjaantuneen.



Vetari työn jälkeen taas hyvänä paikoillaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti