maanantai 10. maaliskuuta 2014

Nokka-akselin hammashihnan vaihto B4204T moottoriin

Ensiksi irrotettiin jakopäähihna. Mitään koteloita ei ollut kiinni, joten piti vain löystyttää jakopäähihnaa ja ottaa se pois. Sitten tarkistettiin osien laakeroinnit pyörittämällä niitä. Epänormaaleja ääniä ei kuulunut, eli kaikki oli ok. Sitten tarkistettiin vesipumppu. Eli irrotettiin se paikaltaan, tutustuttiin toimintaan ja pistettiin takaisin. Sitten pistettiin hihna takaisin paikoilleen. Se hoitui helposti, koska ajoitus merkit olivat kohdillaan. Hihna kiristettiin oikeaan momenttiin eli oikeaan kohtaan.

Kun tämä varsinainen työ oli tehty niin otettiin toinenkin moottori. Siitä otettiin sitten hihna ja kansi pois. Vesipumppukin piti ottaa pois, mutta yksi mutteri oli niin ahtaassa paikassa kiinni, että ei kannattanut ruveta ottamaan sitä pois, vaan pistää kaikki takasi ja lopettaa.

 Muiden osien vaihto
Kun hammashihnaa vaihdetaan, pitää tarkistaa osien laakerit, että ne ovat kunnossa. Jos ne eivät ole kunnossa niin ne pitäisi vaihtaa hammashihnan yhteydessä. Vesipumppu yleensä vaihdetaan jakohihnan yhteydessä.

Jos moottori olisi ollut kiinni autossa, olisi pitänyt irrottaa kaikki putket ja pakoputket pois moottorista. Ja olisi pitänyt nostaa nosturilla moottori pois autosta.
Jos jakohihna katkeaa moottorin käydessä, silloin männät ja venttiilit ainakin törmäävät ja siinä hajoaa ainakin venttiilit ja jopa kansi voi vaurioitua.

Työturvallisuus
Tässä hommassa pitäisi huomioida jakohihnaa pyörittäessä ettei sormet jää mihkään väliin. Mitään laseja tai kuulosuojaimia ei tarvitse koska mitään melua tai roiskuvaa ei ole.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti