maanantai 10. maaliskuuta 2014

Rengastyö


http://image.nettix.fi/extra/partimg/1612601_1612700/nokian-hakkapeliitta-4-1612623_b_d1b5c3dc78d14de7.jpg

Ensiksi valitsimme Eliaksen kanssa teräslevyvanteisen pyörän ja valupyörän. Niistä otettiin tarvittavat tiedot ylös. Sen jälkeen otimme ilmanpaineet pois renkaista. Sen jälkeen irrotimme renkaat irti vanteista. Irtioton jälkeen laitoimme renkaat takaisin kiinni vanteisiin ja ilmat takaisin renkaisiin. Valupyörässä otimme venttiilin sielun irti. Teräslevyvanteiseen pyörään teimme tubeles paikkauksen. Eli tehtiin reikä renkaaseen ja paikattiin se tubeles- paikkaussarjalla. Tämän kaiken jälkeen tasapainotimme renkaat tasapainotus koneella. 

Pyörät johtavat moottorista liikkeen tien pintaan. Niissä pitää siis olla hyvä sivuttaispito ja pitkittäispito. Niiden pitää kestää tien pinnasta tulevia iskuja.

Renkaiden merkinnät
Teräslevypyörän merkinnät
Nokian Hakkapeliitta                       
175/65 R14 82T M+S eli renkaan leveys on 175 mm, Profiilisuhde on 65, R eli vyörengas, vanteen koko 14 tuumaa, 82 kantavuusindeksi, T eli nopeusluokka taulukosta 190 km/h.
DOT YL7H eli DOT tunnus. 
3502 eli valmistettu viikolla 35 vuonna 2002.
E17 0230522 eli E hyväksyntä.
Made in Finland.
Pyörimissuunta löytyy renkaan sivusta.
Radial eli vyörengas
Tubeless eli sisärenkaaton
Max load 475 kg eli yhden renkaan kantavuus on 475 kg
Max pressure 300 KPa eli paine max 300 kilo Pascalia
Urasyvyys oli 5,2 mm 

Valupyörä
VRedestein T-TRAC
175/70 R14 84T eli renkaan leveys 175mm, Profiilisuhde 70, R eli vyörengas, 14 vanteen halkaisija tuumissa, 84 kantavuusindeksi, T nopeusluokka max 190 km/h.
DOT DVKH
1701 eli tehty viikolla 17 vuonna 2001
E4 029814 eli E hyväksyntä
Made in Holland
Tubeless eli sisärenkaaton
Max load 500 kg
Max pressure 300 KPa
Urasyvyys 2,1mm 

Kulutuspintojen urasyvyydet 

Lain mukaan kesärenkaissa pitää olla vähintään 1,6mm Urasyvyys pääurasta mitattuna. Talvirenkaissa tämän pitää olla vähintään 3,0mm. Kesärenkaassa oli 2,1mm syvyys ja talvirenkaassa 5,2mm joten ne ovat lainmukaisia. Nastarenkaissa nastojen lukumäärän ero ei saa ylittää 25 %:a.
Kesärenkaissa suositeltu urasyvyys 4mm ja talvirenkaissa 5mm.
Asiakkaalle perustelisin renkaiden vaihtosuosituksen seuraavasti: Renkaat ovat sadesäällä varsin turvallisia noin 4mm saakka, jonka jälkeen jarrutusmatkat pitenevät progressiivisesti urasyvyyden laskiessa. Vastaavasti talvirenkaiden sohjo- ja lumipito ovat riippuvaisia riittävästä urasyvyydestä.

Väärät rengaspaineet
Väärät ilmanpaineet vaikuttavat auton ajokäyttäytymiseen ja renkaiden ennenaikaiseen kulumiseen. Väärät asentokulmat vaikuttavat myös renkaan epänormaaliin kulumiseen.
Epätasapainossa oleva rengas vaikuttaa ajoon ravistavalla liikkeellä. On siis tärkeää että renkaat on tasapainotettu että ne pysyisivät vakaina. 

Työturvallisuus
Renkaan täytössä pitää erityisesti huomioida, ettei jätä sormia vanteen ja renkaan väliin. Renkaan ja vanteen välistä saattaa lentää paljon roskaa kun täyttö tapahtuu joten näköyhteyttä ei väliin kannata olla. Pamauksia kuuluu, joten kuulosuojaimetkin voisivat olla kannattavat. Pitää olla varovainen mutta ei liian varovainen. 

1 kommentti:

  1. Hyvä vinkki, että kannattaa nuo kuulosuojaimet olla. Meillä tosin harvoin tehdään töitä autojen suhteen. Nyt täytyisikin kohta vaihtaa talvirenkaat. Minulla ei välineitä siihen kuitenkaan löydä, eli täytyy löytää joku joka voi tehdä rengastyöt sesonkiaikana. https://www.keravancarservice.fi/renkaat-ja-rengastyot

    VastaaPoista