maanantai 10. maaliskuuta 2014

Jarruhuolto

Ensiksi aloitettiin etupäästä. Eli renkaat ensin pois. Sitten lähettiin purkamaan jarruja. Ensiksi otettiin jarrusatula pois. Jarruletkukin otettiin irti satulasta. Jarrusatulan irti oton jälkeen otettiin jarrupalat pois. Niiden paksuus mitattiin ja pistettiin takaisin. Jarrusatulasta otettiin irti liukutapit. Ne putsattiin ensin ja sitten kuparitahnalla voideltiin ne uudestaan. Sitten harjattiin jarrusatula kokonaan metalliharjalla. Harjauksen jälkeen ne putsattiin paineilmalla. Sitten ruvettiinkin jo kasaamaan jarruja takaisin paikoilleen. Lopuksi poljimme jarruja niin, että jarrupalat asettuivat kiinni jarruihin. Sitten siirryttiin taakse. Sieltä löytyi rumpujarrut. Jarrurummut irrotettiin ja puhdistettiin samalla tavalla kuin aikaisemminkin. Sitten kasattiin niin, että jarrukengät tulevat mahdollisimman lähelle jarrurumpua, niin kuin ohjeissakin luki. Jarrunesteen vaihtoja ei tehty. Kaikki sujui hyvin.

Jarrunesteiden vaihto on yksi halvimmista ja varmimmista konsteista pitää jarrut kunnossa. Jarrunesteeseen kondensoituu vettä ja tämä vesi ruostuttaa ja syövyttää jarruosia sisältäpäin. Tämän takia jarrunesteet tulisi vaihtaa 2 vuoden välein.

Kyseisessä autossa jarrulevyille asetettu minimipaksuus oli 22mm
Rumpujarruille asetettu minimihalkaisija oli 229mm

Jarrujen toiminta on erittäin tärkeää, joten vasemman ja oikean puolen pitää jarruttaa yhtä hyvin. Niiden eroavaisuudet saavat olla seuraavat: 
Etujarrut 30%
Takajarrut 30%
Seisontajarru 70%

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti