maanantai 10. maaliskuuta 2014

Mäntämoottoriin perehtyminen

Työn kulku



Ensimmäiseksi Jessen kanssa otimme pelkän sylinteriryhmän. Siitä siis ei tarvinnut ottaa sylinterikantta pois. Siinä perehdyimme eri osiin. Sitten irrotimme yhden männän siitä. Siitä sitten otettiin harjoituksen vuoksi männänrengas pois ja pistettiin takaisin. Sitten pistimme männän takaisin. Tämän jälkeen siirryimme koneeseen jossa oli myös sylinterikansi ja öljypohja kiinni. Siitä ensiksi irrotimme kannen. Nokka-akselit oli nopeasti irrottavissa. Niiden alta löytyi yksi iso pultti jolla se oli pelkästään kiinni. Sitten nostettiin kansi pois ja tiiviste myös välistä. Tämän jälkeen tutustuimme taas osiin ja sitten laitettiin osat takaisin paikoilleen. Mäntää emme enää ruvenneet ottamaan pois, koska olimme ottaneet sen jo edellisestä pois.

Venttiilikoneisto
Venttiilikoneiston tehtävänä on toimittaa oikealla hetkellä sylintereihin kaasuseos ja poistaa palamistulokset juuri oikeaan aikaan. Koneistoon kuuluvat nokka-akseli, venttiilinnostin ja painin, venttiilit ja venttiilin jouset.

Sylinterikansi

Palotiloista lähtee imu- sekä pakokanavat ja niiden lähtökohdassa on venttiilit, joita ohjataan venttiilien käyttökoneiston ja nokka-akselin avulla. 

Kampikoneisto

Kampikoneiston tehtävänä on muuttaa kaasuvoiman liikkeelle paneman männän liike kampiakselin pyöriväksi liikkeeksi ja saada mäntä tekemään työkierron muiden tahtien (imu, puristus, poisto) vaatimat edestakaiset liikkeet. Jotta kampiakselin pyöriminen ja moottorin toiminta olisi mahdollisimman tasaista ja värinätöntä, varastoidaan osa työtahdin aikana syntyvästä energiasta pyörivien osien massaan esimerkiksi vauhtipyörään. Kampikoneistoon siis kuuluvat männät renkaineen, männäntapit, kiertokanget laakereineen, kampiakseli, hihnapyörä ja vauhtipyörä. 
Palamispaineen aikaansaama voima työntää mäntää alaspäin. 

Männästä voima siirtyy männäntappiin. Kiertokanki muuttaa männän edestakaisen liikkeen kampiakselin pyöriväksi liikkeeksi. 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti