Ensiksi valitsimme Eliaksen kanssa teräslevyvanteisen
pyörän ja valupyörän. Niistä otettiin tarvittavat tiedot ylös. Sen jälkeen otimme
ilmanpaineet pois renkaista. Sen jälkeen irrotimme renkaat irti vanteista.
Irtioton jälkeen laitoimme renkaat takaisin kiinni vanteisiin ja ilmat takaisin
renkaisiin. Valupyörässä otimme venttiilin sielun irti. Teräslevyvanteiseen
pyörään teimme tubeles paikkauksen. Eli tehtiin reikä renkaaseen ja paikattiin
se tubeles- paikkaussarjalla. Tämän kaiken jälkeen tasapainotimme renkaat
tasapainotus koneella.
Pyörät johtavat moottorista liikkeen tien pintaan. Niissä
pitää siis olla hyvä sivuttaispito ja pitkittäispito. Niiden pitää kestää tien
pinnasta tulevia iskuja.
Renkaiden
merkinnät
Teräslevypyörän merkinnät
Nokian Hakkapeliitta
175/65 R14 82T M+S eli renkaan leveys on 175 mm,
Profiilisuhde on 65, R eli vyörengas, vanteen koko 14 tuumaa, 82
kantavuusindeksi, T eli nopeusluokka taulukosta 190 km/h.
DOT YL7H eli DOT tunnus.
3502 eli valmistettu viikolla 35 vuonna 2002.
E17 0230522 eli E hyväksyntä.
Made in Finland.
Pyörimissuunta löytyy renkaan sivusta.
Radial eli vyörengas
Tubeless eli sisärenkaaton
Max load 475 kg eli yhden renkaan kantavuus on 475 kg
Max pressure 300 KPa eli paine max 300 kilo Pascalia
Urasyvyys oli 5,2 mm
Valupyörä
VRedestein T-TRAC
175/70 R14 84T eli renkaan
leveys 175mm, Profiilisuhde 70, R eli vyörengas, 14 vanteen halkaisija
tuumissa, 84 kantavuusindeksi, T nopeusluokka max 190 km/h.
DOT DVKH
1701 eli tehty viikolla 17
vuonna 2001
E4 029814 eli E hyväksyntä
Made in Holland
Tubeless eli sisärenkaaton
Max load 500 kg
Max pressure 300 KPa
Urasyvyys 2,1mm
Kulutuspintojen urasyvyydet
Lain mukaan kesärenkaissa pitää olla vähintään 1,6mm
Urasyvyys pääurasta mitattuna. Talvirenkaissa tämän pitää olla vähintään 3,0mm.
Kesärenkaassa oli 2,1mm syvyys ja talvirenkaassa 5,2mm joten ne ovat
lainmukaisia. Nastarenkaissa
nastojen lukumäärän ero ei saa ylittää 25 %:a.
Kesärenkaissa suositeltu
urasyvyys 4mm ja talvirenkaissa 5mm.
Asiakkaalle perustelisin
renkaiden vaihtosuosituksen seuraavasti: Renkaat ovat sadesäällä varsin
turvallisia noin 4mm saakka, jonka jälkeen jarrutusmatkat pitenevät
progressiivisesti urasyvyyden laskiessa. Vastaavasti talvirenkaiden sohjo- ja
lumipito ovat riippuvaisia riittävästä urasyvyydestä.
Väärät rengaspaineet
Väärät ilmanpaineet
vaikuttavat auton ajokäyttäytymiseen ja renkaiden ennenaikaiseen kulumiseen.
Väärät asentokulmat vaikuttavat myös renkaan epänormaaliin kulumiseen.
Epätasapainossa oleva rengas vaikuttaa ajoon ravistavalla
liikkeellä. On siis tärkeää että renkaat on tasapainotettu että ne pysyisivät
vakaina.
Työturvallisuus
Renkaan täytössä pitää erityisesti huomioida, ettei jätä
sormia vanteen ja renkaan väliin. Renkaan ja vanteen välistä saattaa lentää
paljon roskaa kun täyttö tapahtuu joten näköyhteyttä ei väliin kannata olla.
Pamauksia kuuluu, joten kuulosuojaimetkin voisivat olla kannattavat. Pitää olla
varovainen mutta ei liian varovainen.
Hyvä vinkki, että kannattaa nuo kuulosuojaimet olla. Meillä tosin harvoin tehdään töitä autojen suhteen. Nyt täytyisikin kohta vaihtaa talvirenkaat. Minulla ei välineitä siihen kuitenkaan löydä, eli täytyy löytää joku joka voi tehdä rengastyöt sesonkiaikana. https://www.keravancarservice.fi/renkaat-ja-rengastyot
VastaaPoista