Kävimme sarankulman K1 Katsastajat paikassa tutustumassa ja tekemässä katsastustarkistuksen. Ihan ensiksi hypättiin auton kyytiin ja tehtiin koeajo. Siinä
siis testattiin mm. äänimerkki ja jarrut. Auton käyttäytyminen tässä
katsottiin. Sitten ajettiin auto halliin sisälle. Ensiksi testattiin
iskunvaimentimet. Sen jälkeen tehtiin jarruille dynamometritesti. Myös muut
jarruille tehtävät tarkastukset, kuten seisontajarrun toimivuus tehtiin tässä
samassa. Näiden testien aikana testattiin pikku asioita, kuten Tuulilasi ja puhdistuslaitteet, muut ikkunat, peilit,
näkökenttä, lähivalo, kaukovalo, etuvalo, lisävalot, takavalo, jarruvalo,
suuntavalo, turvavyöt ja varusteet. Sitten aloitettiin tarkistamaan muuten
autoa. Ensiksi katsottiin moottori. Sieltä katsottiin, ettei missään ole mitään
nestevuotoja. Sitten katsottiin, että jäähdytysnestettä löytyy, akku on hyvin
kiinni, moottorin tunnusluku löytyy, ja muuten tarkasteltiin, että kaikki on
hyvin. Sitten nostettiin auto ylös ja ruvettiin tarkistelemaan autoa altapäin.
Ensiksi katsottiin, että tärkeissä osissa ei ole vakavia ruostevaurioita. Sitten
vain katsottiin, että osat oli altapäin oikein kiinnitetty. Näiden kaikkien
jälkeen siirryimme pyöriin. Ensiksi katsottiin, ettei jarruista ole minkään
laita nestevuotoa ja että jarruletkut ovat ehjät. Jarrupaloissa oli
kulutuspintaa vielä ja jarrulevyn paksuus oli hyvä vielä. Katsottiin vain, että
kaikki on hyvässä kunnossa, ettei esimerkiksi vetoakselin suojakumi oli
huonossa kunnossa. Sitten otettiin renkaasta kiinni ja ravisteltiin eri
suuntiin, ettei mistään löydy väljää. Laakereiden kunnot myös katsottiin. Sitten
laskettiin auto alas ja ajettiin pihalle.
Jarru voimien erot (max)
Etujarru 30%
Takajarru 30%
Seisontajarru 70%
OBD
eli On Board Diagnostics on järjestelmä, joka valvoo auton
moottorinohjausyksikön komentoja ja vastauksia. Tämän lisäksi se valvoo
anturien toimintaa. Kaikki tämä tapahtuu samalla, kun autoa normaalisti
käytetään. OBD tallentaa mahdolliset vikatilanteet ja auton vikahistoria
voidaankin lukea OBD-pistokkeen kautta huollossa. Katsastuksen yhteydessä
pistokkeen kautta luetaan vain päästöihin vaikuttavat vikakoodit. Bensiinikäyttöiselle
henkilö- ja pakettiautolle, joka on varustettu ajoneuvon sisäisellä
valvontajärjestelmällä (OBD) ja otettu käyttöön 1.1.2001 tai sen jälkeen
suoritetaan OBD:n tarkastus
Bensiinikäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastuksessa mitataan
joutokäynnillä CO-,HC-,O₂- ja CO₂ -pitoisuudet.
Dieselauton mittauksessa
tarkastetaan, että moottorin savutus ei ylitä sallittuja enimmäisarvoja.
Savutusmittauksessa käytetty menetelmä perustuu EU-direktiiviin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti