Ensiksi irrotettiin jakopäähihna. Mitään koteloita ei ollut
kiinni, joten piti vain löystyttää jakopäähihnaa ja ottaa se pois. Sitten
tarkistettiin osien laakeroinnit pyörittämällä niitä. Epänormaaleja ääniä ei
kuulunut, eli kaikki oli ok. Sitten tarkistettiin vesipumppu. Eli irrotettiin
se paikaltaan, tutustuttiin toimintaan ja pistettiin takaisin. Sitten
pistettiin hihna takaisin paikoilleen. Se hoitui helposti, koska ajoitus merkit
olivat kohdillaan. Hihna kiristettiin oikeaan momenttiin eli oikeaan kohtaan.
Kun tämä varsinainen työ oli tehty niin otettiin toinenkin
moottori. Siitä otettiin sitten hihna ja kansi pois. Vesipumppukin piti ottaa
pois, mutta yksi mutteri oli niin ahtaassa paikassa kiinni, että ei kannattanut
ruveta ottamaan sitä pois, vaan pistää kaikki takasi ja lopettaa.
Kun hammashihnaa vaihdetaan, pitää tarkistaa osien laakerit,
että ne ovat kunnossa. Jos ne eivät ole kunnossa niin ne pitäisi vaihtaa
hammashihnan yhteydessä. Vesipumppu yleensä vaihdetaan jakohihnan yhteydessä.
Jos moottori olisi ollut kiinni autossa, olisi pitänyt
irrottaa kaikki putket ja pakoputket pois moottorista. Ja olisi pitänyt nostaa
nosturilla moottori pois autosta.
Jos jakohihna katkeaa moottorin käydessä, silloin männät ja
venttiilit ainakin törmäävät ja siinä hajoaa ainakin venttiilit ja jopa kansi
voi vaurioitua.
Työturvallisuus
Tässä hommassa pitäisi huomioida jakohihnaa pyörittäessä
ettei sormet jää mihkään väliin. Mitään laseja tai kuulosuojaimia ei tarvitse
koska mitään melua tai roiskuvaa ei ole.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti