tiistai 11. marraskuuta 2014

Moottorin ohjausjärjestelmä sekä antureita

Moottorin ohjausjärjestelmä

Moottoria tarvitsee ohjata jotenkin. Jotta ohjaukseen voisi syventyä, tulee tietää perus asiat ensin. Sytytys, polttoaine ja ilman saanti ovat tärkeimmät asiat. 
Moottorin tehoa voidaan ohjata muuttamalla sytytystä, sekä polttoaineen ja ilman seosta.






Yksikipinäpuolajärjestelmässä jokaiselta tulpalta lähtee tulpanjohdot samalle virranjakajalle 

Kaksoiskipinäpuolajärjestelmässä on sylinteriparille aina oma puolansa. 

Yksittäiskipinäpuolajärjestelmässä jokaiselle tulpalle on oma puolansa. 

Moottorin käyttöolosuhteet

Kylmäkäynnistys -> Rikastus 

- Varmistetaan sytytyskelpoisen seoksen määrä. 
- Lämpötila anturi tunnistaa, tarvitseeko moottori rikastusta. 
- Rikastus toteutetaan pidentämällä polttoainesuuttimen aukioloaikaa, jota ecu muuttelee.

Lämmityskäyttö -> Joutokäynnin tasaus 

- Joutokäynti tasataan muuttelemalla ilman määrää. 
- Kaasuläpän asentotunnistin on tärkeässä roolissa tässä, koska sen kautta ecu saa tiedon paljonko läppä on auki.
- Moottorin lämpötunnistimien avulla ecu saa tiedon moottorin ollessa tarpeeksi lämmin, ja silloin ilman tuloa lasketaan.

Kiihdytys -> Rikastus

- Kiihdytyksessä syötetään rikkaampaa seosta, jotta saataisiin 
enemmän tehoa kiihdytykseen. 
- Maksimitehossa lambda-arvo olisi  korkealla, joten se otetaan pois käytöstä, jotta saadaan moottorista enemmän irti riippumatta päästöistä.
- Kiihdytyksessä oleellisessa osassa on kaasupolkimen asentotunnistin.

Täyskuorma-ajo -> maksimiteho

- Täyskuormarikastus 
- Rajoitetaan kierrosnopeutta
- Tarvitaan paljon tehoa, kuten kiihdytyksessä, joten rikastetaan seosta polttoaineen määrää säätämällä.

Moottorijarrutus

- Katkaistaan polttoaineen syöttö.
- Pyörintänopeus on yli 1500 kierrosta/min
- Kaasuläpän asentoa valvotaan

Osakuorma-ajo

- Osakuorma-ajon aikana seos yritetään pitää mahdollisimman laihana, jotta ajo olisi taloudellista. 

Ahtimen pyörintänopeuden rajoitus

- Ahtimen pyörintänopeutta rajoitetaan, jos ajetaan esimerkiksi vuoren päälle ohuempaan ilmaan, koska ohut ilma pyörittää ahdinta nopeammin kuin tavallinen ilma.

Toimilaitteet


Kaasuläppä


- Kaasuläpän asentotunnistin on potentiometrityyppinen, eli perjaatteessa se sisältää kaksi vastusta, joiden suhde muuttuu kaasuläpän asennon myötä.
- Voidaan mitata: Kelan resistanssi
                        Käyttöjännite



Karamoottori 

- Normaali kestomagneetti moottori
- Suunnanvaihto napaisuutta muuttamalla 

Askelmoottori


-Askelmoottori on sähkömoottorin tyyppi 
- Voidaan mitata kelojen resistanssit ja jännitteet

Anturit

Vastusantureita on 
Lämpötunnistin - NTC (PTC)
Potentiometrit
on/off katkaisijat


-Kytketystä anturista voidaan mitata jännite
- Irrallisesta anturista voidaan mitata resistanssi

Lambda-anturi

Tietoa lambda-anturista
- Mittaa pakokaasujen jäännöshappipitoisuutta
- 1kg polttoainetta tarvitsee teoriassa 14,7 kg ilmaa palaakseen täydellisesti.
- ECU säätää mitattujen signaalien perusteella ruiskutusta.

Jännitteen tuottavat anturit: 

Induktiivinen anturi

- Induktio kela ympäröi kestomagneettia, rautasydäntä ja sydäntä.
-Pyörimisnopeus anturissa tunnistaa hammastetut kohdat pyörästä, ja kelaan indusoituu jännitettä.
-Kelasta voidaan mitata resistanssi

Hall-anturi

- Tehtävänä kertoa ohjausyksikölle, millon sytytys tapahtuu. 
- Voidaan mitata käyttöjännite sekä pulssi
- Magneetin liikenopeudella ei ole merkitystä verrattuna induktiiviseen anturiin.







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti