Diesel ja bensiinimoottorin eroja
- Seossuhde; Diesel-moottorissa seossuhteella ei ole merkitystä. Se voi ottaa niin paljon ilmaa kuin se vain pystyy, kun taas ottomoottorissa on tietty seossuhde joka on optimaalinen moottorin käynnille.
Diesel-moottorissa ei ole ollenkaan kaasuläppää joka rajoittaisi ilman saantia toisinkuin ottomoottoreissa.
- Sytytys; Ottomoottorissa sytytystulppien kipinällä, Diesel-moottorissa ilma paineistetaan niin että se kuumiaa jolloin kuumaan ilmaan suihkutetaan kovalla paineella diesel-polttoaine sytyttäen sen.
- Polttoaineen ruiskutus; Ottomoottorissa polttoaine ruiskutetaan sylinteriin imutahdin aikana ilman seassa.
Diesel-moottorissa polttoaine ruiskutetaan sylinteriin puristustahdin lopuilla.
Hehkutulpan tehtävä on auttaa käynnistyksessä.
Esikammio- ja suoraruiskutus
Esikammioruiskutuksessa polttoaineen palaminen alkaa esikammiossa josta se leviää sylinteriin.
Esikammioruiskutusmenetelmän ominaisuudet:
Hyötysuhde on n. 35%
Hiljainen moottorin käyntiääni
Suoraruiskutusmenetelmässä polttoaine ruiskutetaan suoraan palotilaan, ja palaminen alkaa koko seoksessa samanaikaisesti.
Suoraruiskutusmenetelmän ominaisuudet:
Hyötysuhde 45%+
Kova moottorin ääni
Ruiskutusjärjestelmän kierto:
- Polttoainesäiliö
-> Polttonesteen esilämmitysventtiili lämmittää polttonestettä estääkseen parafiinikiteet tukkimasta suodatinta ( ei ole joka autossa)
-> Polttonestesuodatin puhdistaa polttoaineen
-> Polttonesteen siirtopumppu pumppaa polttonesteen korkeapainepumpulle (pumppu voi olla sähköinen pumppu tankin sisällä tai mekaanin pumppu konetilassa)
-> Sähköinen pysäytysventtiili pysäyttää polttonesteen syötön hätätilanteessa
-> Korkeapainepumppu luo polttonesteen korkeapaineen
-> Rail-putki varaa korkeapaineistetun polttonesteen
-> Rail-putken painetunnistin mittaa polttoaineen paineen, tämä on tärkeä tieto moottorinohjainlaitteelle
-> Paineensäätöventtiili ylläpitää tarvittavan paineen Rail-putkessa
-> Injektorin eli ruiskutussuuttimen tehtävä on ruiskuttaa polttoneste palotilaan
Paluukierto:
-> Polttonesteen jäähdytin jäähdyttää kuumaa ylijäänyttä polttonestettä
-> Käyttämätön polttoneste palaa polttonestesäiliöön
Dieselpolttoainejärjestelmän ilmaus:
Löysätään ilmausruuvia polttonestesuodattimesta. Pumpataan siirtopumppua joko käsin, tai sitten pyöritetään kampiakselia, kunnes polttonesteen seassa ei tule ilmaa. Sitten suljetaan ilmausruuvit ja avataan ruiskutussuuttimien muttereita ja pyöritetään startista, kunnes suuttimista tulee myös ilmatonta polttonestettä.
Hehkutulpan tarkistus:
Hehkutetaan tulppaa suoraan kaapeleilla akusta, tulpan pitäisi hehkua sylinteriin menevästä päästä, eikä kierteistä.
Dieselpolttoainejärjestelmän ilmaus:
Löysätään ilmausruuvia polttonestesuodattimesta. Pumpataan siirtopumppua joko käsin, tai sitten pyöritetään kampiakselia, kunnes polttonesteen seassa ei tule ilmaa. Sitten suljetaan ilmausruuvit ja avataan ruiskutussuuttimien muttereita ja pyöritetään startista, kunnes suuttimista tulee myös ilmatonta polttonestettä.
Hehkutulpan tarkistus:
Hehkutetaan tulppaa suoraan kaapeleilla akusta, tulpan pitäisi hehkua sylinteriin menevästä päästä, eikä kierteistä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti