Seatista oli jakohihna katkennut, koska toinen nokka-akseli oli hirttänyt kiinni. Tämä siksi, koska öljy ei ollut kiertänyt kunnolla. Imusiivilä oli liian lähellä öljypohjaa, ja talvella kondensio vesi oli todennäköisesti jäätynyt ja imusiivilä ei saanut imettyä öljyä kiertoon.
Ensiksi lähettiin purkamaan. mm EGR- venttiili, imusarja, ilmanputsari, pakosarja, virranjakaja ja kaikki muut anturit ynnämuut otettiin pois, jotta päästäisiin käsiksi ensiksi venttiilikopan kanteen ja sitten sylinterikanteen. kun venttiilikopan kansi oli otettu pois, totesimme että nokka-akselit olivat erittäin huonossa kunnossa ja kansi oli haljennut.
Kun sylinteriryhmään päästiin käsiksi, otimme venttiilit pois. Venttiilinjouset jouduttiin puristamaan, ja poistamaan lukitus. Venttiilit olivat vääntyneet erittäin pahasti. vain 6 pakoventtiiliä olivat vielä käyttökunnossa, ne hiekkapuhallettiin. Uusia venttiileitä jouduttiin siis hommaamaan 2pako ja 8imu.
Sylinterikannesta hiottiin edellinen tiivistepinta pois tasohionta koneella ---------------------------->
Mäntien päältä putsattiin ajankuluksi myös karstoja pois.
Vanhojen venttiileiden pinnat hiottiin 45° kulmaan. Se on melko yleisesti käytetty kulma venttileissä. Kun se kulma oli asetettu niin laitettiin venttiili vain koneeseen kiinni ja ruvettiin hiomakivellä pikkuhiljaa tekemään pinnasta parempaa.
Sitten vielä tehtiin toisella koneella tiivistepinta istukalle. Tämä piti saada hyväksi, jotta paine pysyisi kovana. Paineen pystyi testaamaan kun laitettiin venttiili sylinterille ja siihen alarööriin pistettiin imu, joka loi paineen sinne sitten.
Vasemmalla puolella seatin öljypumppu.
Venttiilikopan kansi tuli saksasta, koska mistään lähempää ei löytynyt. venttiilit tulivat tammer dieseliltä. Osien saamisessa meni jonkin aikaa, mutta kun kansi saatiin niin päästii kokoamaan.
Tässä autodatan ohje jakopäälle. Jouduttiin aika monesti laittamaan kaikki uudelleen kohalleen, mutta lopulta kaikki ajoitusmerkit olivat kohdallaan. Ajoitusmerkkien kanssa on oltava erittäin huolellinen, jos ei ole kohdallaan niin voi olla vakavia seurauksia moottorille. Kampiakselia tulee aina lopuksi ennen käynnistämistä pyörittää muutama kierros, jotta tulee varmuus ajoitusmerkkien osumisesta. Kun jakohihna oli paikoillaan niin koottiin kaikki muut härpäkkeet, jotta saataisiin auto käymään. Kaikki moottorin osat tulee laittaa huolellisesti momentteihin. Kun kaikki oli koottu huolellisesti niin laitoimme käyntiin. Jäähdytinnestettä lisättiin aina pienen käytön jälkeen lisää, kunnes kaikki paikat täyttyivät. Sitten vielä vaihdettiin vasemman etuiskarin kierrejousi, koska edellinen oli haljennut kahtia. Iskari oli alhaalta kahdella pultilla kiinni, camberia pystyi säätämään niistä. Ylhäältä oli kiinni 3 mutterilla. Muuten oli ihan perus iskariduuni, motonetistä haettiin uus jousi ja lyötiin se kiinni. Seatti läpäisi jarru, iskari ja pakakaasu testit onnistuneesti. Koska otimme iskarin irti, niin teimme vielä nelipyöräsuuntauksen. Auraus heitti vähäsen, mutta muut kulmat olivat laillisia. Säädimme siis vain aurauksen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti