Nelipyöräsuuntauksen tapahtuminen
Auto ajettaan nelipyöräsuuntaus nosturille kääntölevyjen päälle. Ensimmäiseksi tarkastetaan rengaspaineet, koska väärät rengaspaineet vaikuttavat tuloksiin. Seuraavaksi asetetaan peilit vanteiden ulkoreunoille, tietenkin pitää yrittää laittaa ne vahingoittamatta vanteen maalipintaa. Sitten avataan koneelta ohjelma millä nelipyöräsuuntaus tehdään. Sieltä sitten vain täytellään kaikki tarvittavat tiedot. Sitten säädetään peilit oikealle korkeudelle ja kalibroidaan peilit liikuttaen autoa työntäen taakse ja eteenpäin. Kun tuossa on onnistunut niin irrotetaan kääntölevyjen lukitustapit ja asetetaan jarrupolkimen lukitsin. Seuraavaksi käännellään rattia, jotta saadaan tuloksia ja asetetaan ratin lukituspidike. Nyt pitäisi olla tarvittavat arvot, eli aurauskulma, caster ja camber arvot tiedossa. Autodatasta olisi hyvä katsoa, mitä pystyy säätämään, ellei itse osaa erottaa auton alta.
Camber kulma
On auton pyöräntuennassa renkaan pystysuoran akselin ja auton pystysuoran akselin välinen kulma. On positiivista ja negatiivista kulmaa. Kun renkaan yläreuna on kauempana eli ulompana auton korista, niin camber kulma on positiivinen. Negatiivinen taas, kun renkaan alareuna on kauempana auton korista. Negatiivinen kulma parantaa pitoa mutkissa.
Caster kulma
Caster kulma on iskunvaimentimen kulma verrattuna pyörän pystyakseliin. Negatiivisessa kulmassa iskari on lähempänä nokkaa ja positiivisessa iskari on kohdistettu taaksepäin.
Aurauskulma
Ajoneuvon ohjaavien pyörien kulmaa suhteessa toisiinsa ajoneuvon kulkusuuntaan nähden. Kun aurauskulma on positiivinen, sanotaan tätä tilannetta haritukseksi. Aurauskulmaa säädetään raidetangonpäistä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti