Latausjärjestelmän kytkentäkaavio
Laturin toiminta
On olemassa kahta eri tyyppistä laturia: tasavirtalaturi ja vaihtovirtalaturi.
Vaihtovirtalaturi on syrjäyttänyt tasavirtalaturin eli tasavirtalaturia ei käytetä enään uusissa autoissa.
- Tasavirtalaturissa magneettikenttä saadaan laturin runko-osaan sijoitetulla kenttäkäämeillä eli staattorilla.
- Rungon sisällä pyörii ankkuri. Sähkömotorinen voima indusoituu johtosilmukoihin.
- Johtosilmukoiden SMV:n voimakkuus ja suunta muuttuvat jatkuvasti ankkurin kierroksen aikana.
- Kommuntaattorilta johdetaan teho hiiliharjojen avulla laturin ulostuloon.
- Vaihtovirtalaturissa kenttäkäämit ovat laturin pyörivässä osassa eli ankkurissa ja ulostuloteho saadaan laturin runkoon käämityistä staattorikäämeistä.
- Ei tarvita kommutaattoria
- Voidaan pyörittää suuremmalla nopeudella kuin tasavirtalaturia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti