tiistai 9. joulukuuta 2014

Latausjärjestelmä

Latausjärjestelmän kytkentäkaavio




Laturin toiminta

On olemassa kahta eri tyyppistä laturia: tasavirtalaturi ja vaihtovirtalaturi.

Vaihtovirtalaturi on syrjäyttänyt tasavirtalaturin eli tasavirtalaturia ei käytetä enään uusissa autoissa. 

- Tasavirtalaturissa magneettikenttä saadaan laturin runko-osaan sijoitetulla kenttäkäämeillä eli staattorilla.
- Rungon sisällä pyörii ankkuri. Sähkömotorinen voima indusoituu johtosilmukoihin.
- Johtosilmukoiden SMV:n voimakkuus ja suunta muuttuvat jatkuvasti ankkurin kierroksen aikana.
- Kommuntaattorilta johdetaan teho hiiliharjojen avulla laturin ulostuloon.


- Vaihtovirtalaturissa kenttäkäämit ovat laturin pyörivässä osassa eli ankkurissa ja ulostuloteho saadaan laturin runkoon käämityistä staattorikäämeistä.
- Ei tarvita kommutaattoria
- Voidaan pyörittää suuremmalla nopeudella kuin tasavirtalaturia.










Ei kommentteja:

Lähetä kommentti